Terapia Ręki

Ręka często nazywana jest przewodnikiem w poznawaniu świata. To ona pozwala na poznawać, doświadczać, różnicować, zbierać informacje o przedmiotach, czy osobach. Pozwala nam się rozwijać, uczyć się, wykonywać przeróżne czynności, komunikować się. Stąd tak istotna jest sprawność naszych rąk do prawidłowego funkcjonowania. Jeżeli nasze ręce rozwijają się prawidłowo można wykonać szeroką gamę czynności dzięki czemu rozwijamy swoją samodzielność, niezależność.

Cel terapii ręki 

Usprawnienie pracy obrębie dłoni, w zakresie od ramienia do palców. Należy mieć na uwadze, iż do prawidłowej pracy ręki niezbędne jest prawidłowe centralne napięcie mięśniowe. Podczas terapii usprawniana jest praca motoryki małej, ruchy precyzyjne dłoni i palców, umiejętność chwytania, koordynacja wzrokowo – ruchowa, funkcjonowanie układu dotykowego w obrębie dłoni.

Przebieg terapii

Podczas zajęć wykonywane są czynności ruchowe, które mają na celu poprawę pracy ręki uwzględniając zakres działań indywidualnie sprecyzowany dla każdego dziecka na podstawie diagnozy. Do pracy z dzieckiem wykorzystywane są pomoce duże typu: deskorolka, piłka gimnastyczna, jak i małe, np. gniotki, pęsety, pinezki, koraliki. Cała intensywna praca wpleciona jest w przyjemną dla dziecka zabawę przez co maluch chętnie uczęszcza na zajęcia.

Dla jakiego dziecka wskazana jest terapia ręki?

  • wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
  • problem z koordynacją obu rąk, podczas czynności manipulacyjnych,
  • problem z nauką codziennych czynności samoobsługowych (ubieranie, jedzenie, zapinanie suwaków, guzików),
  • czynności precyzyjne wykonuje zbyt wolno lub zbyt szybko,
  • nie lubią wykonywać czynności grafomotorycznych (rysowanie, malowanie, układanie drobnych elementów),
  • nie lubi dotykać, chwytać nowych faktur, rzeczy, prosi inną osobę, aby zrobiła to pierwsza,
  • lubi dostarczać sobie wrażeń proprioceptywnych, np. mocno chwyta ołówek, wciska ołówek w papier podczas pisania, często siada na dłoniach, stuka palcami o blat stolika.