Twórcą Indywidualnej Stymulacji Słuchu J-Ias jest dr Kjeld Johansen – duński nauczyciel i psycholog, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań nad Dysleksją. Stworzona przez dr K. Johansena stymulacja ma na celu poprawę odbioru bodźców słuchowych wykorzystując przy tym plastyczność neuronalną.
U dzieci przejawiających centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego możemy zauważyć problemy z poprawnym różnicowaniem dźwięków, lokalizacją źródła dźwięku, umiejętnością rozumienia mowy zniekształconej, rozumieniem mowy w hałasie, rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych. Taka osoba nie ma możliwości w pełni wykorzystać słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych. Przejawia się to w trudności w rozwoju mowy, prawidłowej artykulacji, uczeniu się, koncentracji uwagi, tworzeniu wypowiedzi pisemnych.
Trening słuchowy Johansena przeznaczony jest dla dzieci, jak i dorosłych z:
- zaburzeniami przetwarzania słuchowego,
- nadwrażliwością słuchową,
- szumami usznymi,
- autyzmem,
- opóźnionym rozwojem mowy,
- zaburzeniami uwagi słuchowej i koncentracji uwagi, szczególnie kiedy obok jest dużo różnych dźwięków,
- trudnościami w pisaniu i czytaniu,
- osobami z niedosłuchem,
- osobami po udarach.
Czynniki mogące wpływać na powstawanie problemów z przetwarzaniem słuchowym są:
- częste zapalenia ucha środkowego,
- wcześniactwo,
- genetyczne predyspozycje,
- mała ilość doświadczeń słuchowych,
- urazy głowy,
- ogólne opóźnienie rozwoju.
Efekty zaburzeń:
- trudności w koncentracji i utrzymaniu uwagi na wypowiedziach ustnych,
- brak rozumienia ustnych wypowiedzi,
- mylenie podobnie brzmiących dźwięków,
- cichy lub monotonny sposób mówienia,
- nieprawidłowa artykulacja,
- wrażliwość na wybrane dźwięki,
- nieprawidłowa pisownia.
Przebieg terapii
Przed rozpoczęciem terapii przeprowadzana jest diagnoza, która opiera się na wywiadzie, badaniu lateralizacji, badaniu audiometrii tonalnej oraz teście dychotycznym. Następnie tworzona jest dla dziecka płyta CD z indywidualnie filtrowaną muzyką. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez słuchawki przez 10 min. Co 6-10 tygodni jest wykonywana kontrola sprawdzająca postępy. Po każdej kontroli dziecko otrzymuje przygotowaną dla niego płytę z programem terapeutycznym.